Sahabat Saya...

Saturday, 19 May 2012

Serius, saya bersyukur...

Assalamualaikum...
Dulu kan... masa saya kecik2...mkcik2 or pkcik2 yg dtang rumah, 
Bila dorang nmpak jer sy...
"Uih...comelnye...tembamnya...sihatnya..."
Pastu x memasl ler sy nieh jd mngsa 
mngsa cium la...sepit ketam la..
merah oh pipi sy msa tu...
Mak n ayh pon ckap...
" biasala, adik-bradik dia semenya debab"
hehehehe

Umr 7 tahun, msuk drjah satu...
Seronok...sbb jmpa kwan2 bru...
hahahaha, saya tak nangis pon kna tggal...
sbb dh biasa kena tggal..
mak ngan ayh kan cikgu...
sy dduk rmah pengasuh... a.k.a The Nanny...
Tapi yg x syoknya pulak...
bila kwan2 start nk kutuk,hina...
" Mek Ye gemuk...Mek Ye gemuk"
sedihnyer hati...Allah je yg tau...

benda ni x pernah berenti...
dri sekolah rndah ke skolah menengah...
awl2 msa form 1 sy mnagis jgaklah...
sedih kot (mau tak sedih slalu kena ejek sbb sy berbdan besar)
so, sy decide la...
msuk pngakap...

eh...kawad tiap2 ptang...
mkn dh krang..
asl berat x trun2...
lah...kena ejek lagi...
tp,..geng2 pngkap sy yg bg sy smngat..
"Yan, kau buktikan dekat dorang... ko badan besar pon hebat"
yup, thanks Asma Misaliah..
kata2 awk tu mmg bg prangsang (adeh ber-awk plak dgn mu)
so, sy buat2 la tak kisah... jalani hdup sy...mcm biasa 
turun training ptng2... hehehehe

bila orang kata..
" Kenderaan berat sebelah kiri," sy pon dgn slmbanya balas..
"Ya Allah, Kau cerahkanlah indera, dan hatinya...biar dia dpt bezakan antra ciptaanMU dgn ciptaan manusia"
kik3...hah kan dh sengap...
ingt sy nk nagis cam dulu ke..??? sori lah...sy dh berubah...

tpi, jauh dlam hati, msih jgak rsa sedih..
kwan2 yg lain ad orng mnat..
sbb diorang kurus2... sy x de pkwe..
single jer...
tpi, skrang sy sdar...

Kwan2 sy ckap, mka sy dah lawa, segak (orng ckap ye, bkn versi mask bkul angkt sndiri)
kalau sy kurus lgi mngancam..
mesti dh ad teman hdup...
Then, sy terfikir lah nk kurus...
tp stiap usaha tu tak diizinkan Allah.

Satu hari,bila sy bukak muka buku...
sy tgok friends sy..
eh, Ya Allah,aku bersyukur Kau berikan tubuh sbegini pdaku...

ye lah,
Kalau saya kurus, mesti sy selamba je nk pkai bju smpai nmpak "tut"
Kalau saya kurus,mesti saya nk tnjukkan seksinya tbuh saya
Kalau saya kurus, mesti sy pun pndang lekeh orng mcam sya
Kalau saya kurus, mesti pergaulan sy dgn lelaki tak terjaga
Kalau saya kurus, mmg rmai kwan...tp yg SAHABAT SEJATI tu ssah nk jmpa

pndek kata...KALAU SAYA KURUS,
sy akan lbih ke arah kemaksiatan
sy akan lebih diuji thap keimanan
sy akan lpa untuk bersyukur..

Oleh itu serius, saya bersyukur...
wlaupun SAYA GEMUK;
sy seorang  PENOLONG KETUA PENGAWAS
sy seorang STORY TELLER
sy seorang PEMAIN ALATAN MUZIK NASYID
sy seorang PENYANYI
sy seorang KETUA PENGAKAP ( anugerah KETUA PLATUN TERBAIK & PESERTA PEREMPUAN TERBAIK  utk pringkat NEGERI dan KEBANGSAAN)
sy seorang KETUA TARANNUM
dan sy ttap PELAJAR YANG CEMERLANG
dn yg pling pnting, sy seorang INSYA-ALLAH ANAK YANG SOLEHAH
Alhamdulillah...wlaupun sy mcm ni,
sy tetap bleh buat sma baik dgn org lain...
bukan nak riak, bukan nak takbur...
Tapi kalau kita berusaha..
Tiada yang tak mungkin kan...

Lagipun pepatah arab ada menyebut
"Man Jadda Wajjada, Waman Zaro'a Hasada"
BARANG SESIAPA YANG BERTANI, DIALAH YANG MENDAPAT HASILNYA,BARANG SIAPA YANG BERUSAHA, DIALAH YANG MENDAPAT KEJAYAAN

p/s: bersykur dgan kurnian YANG MAHA ESA, sbb apa yg DIA dh bgi dh ckup smpurna.... 


No comments:

Post a Comment