Sahabat Saya...

Monday, 18 June 2012

Bab 8



Dia
            menarik nafas dalam-dalam. Deburan ombak membawa kenangan yang mengguris hati. Dia kini terlempar jauh di tanah tumpah darah orang. Angin bayu berpuput lembut menampar wajahnya yang tampan dan agam. Sudah tiga bulan peristiwa itu berlaku namun kekesalan masih menghantui dirinya. Amiera dia ceraikan sebaik saja wanita itu sedar dari komanya. Dia sudah tidak mahu menyakiti wanita kesayangannya lagi. Biarlah dia pergi seiring hilangnya memori Amiera. Ketenangan benar-benar dirasakan di bumi Tulum daerah Yukatan di Mexico.
           
HAZIMI memerhati ombak kecil yang menghempas pantai. Anak-anak ketam merah pula bermain dengan lincah. Dia termenung lagi mengingatkan kenangan pahit itu.
            “ Kau gila Jimi..mama tak izinkan.. kalau kau ceraikan Amiera..kau bukan anak aku!” pekik Raja Faridah. Hilang sudah kasihnya pada anak itu.
            “ Mama.. saya lah yang membawa kesedihan dalam hidup Amiera. Biarkanlah saya pergi ma. Izham lebih baik dari saya. Lagipun Amiera dah hilang ingatan. Saya rela kehilangan dia dari dia terus menderita,” ujar Hazimi. Raja Faridah terduduk.
            “ Ma.. perempuan yang hendak bunuh Amiera tu anak murid saya. Dia bencikan Amiera sebab Miera kahwin dengan saya. Faezah ingin jadi isteri saya mama. Umi, walid  saya memang tak boleh jaga Amiera. Sebab saya Amiera hilang senyumannya,” ujar Hazimi. Terasa berat lidahnya untuk menutur kata. Raja Faridah menangis semahu-mahunya. Ummi Zaharah, Tengku Azhar dan Megat Saifuddin hanya mendiamkan diri. Hazimi menghampiri Ummi Zaharah.
            “ Umi..maafkan saya. Sayalah yang menyebabkan Amiera jatuh tangga. Sayalah yang menyebabkan Amiera kehilangan memorinya,” ujar Hazimi.
            “ Walid..maafkan saya. Saya tak dapat mengikut nasihat walid dulu. Miera telah saya injak di kaki saya,” ujar Hazimi. Tengku Azhar mengangguk. Hazimi menghampiri papanya pula.
            “ Papa..dendam saya pada papa habis di sini. Betul kata Miera.. papa tetap papa saya walau apa pun yang terjadi, halalkan makan minum saya. Maafkan saya,” ujar Hazimi lantas menyalami tangan Megat Saifuddin dan menciuminya. Megat Saifuddin terharu. Dipeluknya anak yang selama ini dia abaikan. Akhirnya dua kasih menyatu.
            “ Bersaksikan mama, papa, walid dan umi dengan ini saya menceraikan Tengku Shaziera Amiera binti Tengku Azhar dengan talak satu,” ujar Hazimi bersama sendu. Sebak di hatinya tidak tertanggung lagi. Dia segera meninggalkan hospital itu. Raja Faridah meraung. Pilu hatinya melihat anaknya yang berduka.
            “ Walid, umi..selepas tamat tempoh iddah Amiera, kawinkanlah dia dengan Izham. Hanya Izham yang mencintai Amiera setulusnya. Saya pergi dulu. Assalamualaikum,” ujarnya lantas berlalu.

HAZIMI tersentak tatkala terasa bahunya ditepuk. Johnny memandangnya dengan penuh tanda tanya.
            “Since you been here I’ve never see even a smile on your face.. is there something bothered you?” soal Johnny. Hazimi menggeleng.
            “No, just homesick, I‘m just miss my parents” jawab Hazimi.
            “So why don’t you give them a call ?” usul Johnny.
            “It’s easy for you to say but hard to me to do it..come..let’s go to our class,” ujar Hazimi lantas bangkit dari duduknya.
           
AMIERA merapikan rambutnya lantas disanggul. Dia meraba-raba kepalanya. Masih terasa parut jahitan beberapa bulan yang lalu. Amiera begitu gembira. Dia kini bergelar tunangan orang. Dua bulan lagi dia akan diijabkabulkan dengan Izham. Azwani mengetuk pintu bilik Amiera.
            “ Masuklah,” laung Amiera. Azwani melangkah sambil membawa beberapa buah album.
            “ Akak bawak apa tu?” soal Amiera.
            “ Ni..akak bawak album gambar adik masa adik kecik-kecik dulu,” ujar Azwani sambil menghulurkan album tersebut. Amiera menyambutnya dengan senyuman.
            “ Akak..dah banyak sangat ke yang adik tak ingat?” soal Amiera.
            “ Entah..mana lah akak tahu. Kalau adik nak tau tanya la bakal suami adik tu,” usik Azwani menyembunyikan hakikat.
            “ Ala akak ni..gatal..” ujar Amiera sambil mencubit paha Azwani.
            “ Sakit lah adik oi.. dah tengok gambar adik tu puas-puas, ni je yang akak boleh bantu,” ujar Azwani.
            “ Terima kasih kak,” ujarnya lantas meneliti gambar-gambar yang terpotret. Tiba-tiba matanya tertancap pada seseorang. Entah mengapa wajah itu terlalu dirindui.
            “ Akak..ni sape?” soal Amiera sambil mengunjukkan wajah lelaki itu. Azwani menelan liur. Terasa pahit.
            “ Entahlah.. cikgu adik kut. Akak pun tak ingat sangat,” ujar Azwani. Wajah tenang Hazimi dalam gambar itu ditatap lama. Kasihan bekas birasku ini..bisiknya.
            “ Apa kak?” soal Amiera tiba-tiba. Azwani terkejut lalu dia cepat-cepat menggeleng lantas bangun meninggalkan Amiera sendirian.
 Amiera terus menatap wajah itu. Entah mengapa wajah Hazimi mengundang debaran di dada. Terasa ada kerinduan. Amiera mengerah akalnya berfikir. Mencari sebab kerinduan ini namun gagal. Kepalanya pula yang sakit berdenyut-denyut. Amiera menahan tangis.
            “ Allah,” ujarnya lalu dunia menjadi kelam.

AMIERA merasakan kekosongan kini. Segalanya nampak putih. Tenang dan damai hatinya. Namun perasaan kesunyian benar-benar menakutkan hatinya tatkala dia mendapati hanya dia di situ. Amiera berlari meninggalkan kawasan itu. Dia tercari-cari arah keluar.
            “ Umi, walid..tolong!” pekiknya. Amiera terus berlari. Tiba-tiba matanya tertancap pada sesusuk tubuh yang sedikit kabur. Jasad itu menghulurkan tangannya. Amiera tergapai-gapai mahu mencapai tangan itu namun dia tak berdaya. Amiera terus mencuba sambil menangis.
            “ Tolong saya,” pintanya. Amiera terintai wajah si dia yang cuba membantunya namun kabur dek air mata. Lama-kelamaan jasad itu makin pudar.
            “ Tunggu..tolong saya!” pekiknya tatkala jasad itu menjauh.
            “ Maafkan abang,” ujar jasad itu perlahan
            “ Miera..Miera.. bangun sayang!” ujar Ummi Zaharah cemas tatkala melihat tangan anaknya tergapai-gapai begitu. Amiera tersentak lantas bangkit. Tangisannya berlagu-lagu. Ummi Zaharah memeluk dan menenangkan anaknya. Jauh di sudut hati dia mengerti.

JOHNNY menghampiri Hazimi yang masih termenung menghadap laut.
            “ Huh ocean,ocean,ocean..don’t you bored?,” sindir Johnny. Hazimi mengukir senyuman. Johnny terpaku seketika melihat senyuman Hazimi buat pertama kalinya.
            “No..it’s calms me so much.. so why do you look for me?” soal Hazimi.
            “ Jimmy..no wonder if Mellina adores you. You look so sweet when you’re smiling,” ujar Johnny tidak menjawab soalan Hazimi. Hazimi memandang tepat ke muka Johnny.
            “ That’s must be just a joke. The hottest chick are crazy for me..? Oh please,” jawab Hazimi.
            “ No..I’m not. I’m being serious out here. Mellina really adores you. Will you become her boyfriend ?” ujar Johnny.
            “ But I can’t.. we own differ religion and the important things is I’d left my love in my motherland,” jawab Hazimi tenang.
            “ Oh please.. love can come twice..give it time and let see what happen next,” balas Johnny.
            “But I really can’t.. my love just for my beloved wife and it will still like that,” jawapan Hazimi benar-benar mengejutkan Johnny.
            “ I thaught you were not married yet... So, that is the answer why you always come here. Mellina will be dispointed,” ujar Johnny sesal.
            “ I’m sorry Johnny. I’m always remind her in my heart.Yes.. that’s why I’m always here..” jawab Hazimi menutup kata.

IZHAM menghampiri Amiera yang leka. Izham bahagia. Impiannya untuk menjadikan Amiera sebagai surinya akhirnya tercapai jua.
            “ Hai..” ujar Izham. Amiera tersenyum.
            “ Assalamualaikum,” ucap Amiera mengusik. Izham tersenyum. Kenangan lalu kembali mengetuk ruang memori.
            “ Menyindir nampak,” usik Izham kembali.
            “ Mana ada. Oh ya..abang datang ni kenapa?” soal Amiera. Izham mengerutkan kening. Abang? Soal hatinya.
            “ Saja nak jumpa bakal isteri abang ni..kenapa salah ke?” soal Izham.
            “ Tak..tak salah tapi kalau jumpa selalu takut jadi benda lain je,” ujar Amiera.
            “ Apa benda lain tu?” soal Izham nakal.
            “ Gatalnye..” ujar Amiera lantas mencubit paha Izham. Izham  tertawa galak. Hatinya bahagia. Saat-saat beginilah yang sering diimpikan.
            “ Suka la tu.. abang tadi kan kepala Miera sakit sangat. Miera pun tak tau kenapa,” adu Amiera.
            “ Sakit macam mana?” soal Izham.
            “ Sakit berdenyut-denyut. Kepala rasa macam nak pecah,” adu Amiera lagi.
            “ Sebelum tu Miera buat apa?” soal Izham ingin tahu.
            “ Miera tengok gambar-gambar lama. Lepas tu lepas Miera tengok gambar seorang lelaki tu kepala Miera terus berdenyut. Miera cuba nak ingat dia balik tapi tak boleh,” adu Amiera. Izham tersentak. Jantungnya bagai direntap. Dia mulai ketakutan.

UMMI ZAHARAH memerhatikan tingkah laku Amiera yang sedikit aneh.
            “ Miera buatkan sarapan untuk siapa ni?” soal Ummi Zaharah. Amiera menjungkitkan bahunya tanda tidak tahu. Telur separuh masak dan empat keping roti bakar bersalut jem nenas sudah siap tersedia.
            “ Miera pun tak tahu Umi.. Miera cuma rasa macam pernah sediakan semua ni dulu untuk seseorang tapi Miera tak ingat,” ujar Amiera. Ummi Zaharah mengerutkan keningnya. Dia lantas berlalu.

RAJA FARIDAH menjawab telefon bimbitnya sebaik saja telefonnya itu berbunyi.
            “ Assalamualaikum kak,” ujar Ummi Zaharah.
            “ Waalaikumussalam, ya..ada apa Ummi?” soal Raja Faridah.
            “ Akak..Jimi suka makan apa untuk sarapan kak?” soal Ummi Zaharah. Raja Faridah terkejut. Mengapa disoal tentang anaknya.
            “ Jimi suka makan telur separuh masak dengan roti bakar bersalut jem nenas. Tapi kenapa Ummi tanya akak pasal Jimi ni?” soal Raja Faridah.
            “ Akak..ingatan Amiera beransur-ansur pulih. Tadi dia buat sarapan persis sarapan kegemaran Jimi. Bila saya tanya dia kata dia tak tahu. Dia cuma kata dia pernah buat sarapan tu selama ni,” adu Ummi Zaharah.
            “ Alhamdulillah,” ujar Raja Faridah.
            “ Tapi kak..saya tak suka. Saya tak nak Amiera ingatkan anak akak lagi. Saya tak nak Jimi melukai Miera lagi,” ujar Ummi Zaharah tegas. Raja Faridah terkedu.

MeLLINA merenung wajah yang sedang khusyuk mentelaah di hadapannya ini.
            “ Jimmy..is that true that you already had a wife?” soal Mellina. Hazimi mengangkat wajahnya memandang tepat ke arah Mellina.
            “Yes, I love and always miss her,” jawab Hazimi tenang.
            “ But..she’s not here… I  know  you really need someone to be with you,” ujar Mellina menggoda.
            “I’ve already had you and Johnny to accompany me..It’s more than enough,” balasnya bersahaja.
            “ No..it’s not exactly  what I mean,”  ujar Mellina agak marah.
            “ So what do you mean actually? Soal Hazimi.
            “ You definitely need someone to serve you just like your wife and I’m willing to,” ujar Melissa. Hazimi mengerutkan keningnya, dia masih tidak mengerti apa maksud Mellina.
            “ I don’t understand Melly. What do you want from me Melly?” soal Hazimi.
            “ Oh.. come on.. a man need a woman to fulfill all his desires,” ujar Mellina manja.
            “But I’m not that kind of man.. I love my wife very much and I want you to know that I’ll never cheat on her!” ujar Hazimi marah. Dia cepat-cepat mengutip buku-bukunya lantas bangun meninggalkan Mellina yang masih terkejut kerana ditengking.

JOHNNY merapati Hazimi yang buat kesekian kalinya masih merenung laut.
            “ Jimmy..how  could you yelled Melly like that..” luah Johnny sesal. Baru sekejap tadi Mellina mengadu padanya. Hatinya sedikit marah dengan Hazimi.
            “ Becouse she’s to much. I can’t afford it anymore,” balas Hazimi perlahan. Malas untuk bertengkar.
            “ But you can’t do that..It just she used to live her life in that way,” sangkal Johnny. Hazimi mengeluh.
            “ Johnny I think you’ll look better with Melly and I realize that you actually love her right? If you don’t why are you defend her?” ujar Hazimi lagi. Johnny terkedu. Pantas dakwaan Hazimi disangkal.
            “No..it’s not like that.. we know each other for ages.. I’m just defending her as a friend.. not more than that,” ujar Johnny beria-ia. Hazimi mengukir senyuman.
            “ Johnny..believe me..deep in your heart you’re actually love her.. just like me a long time ago but it’s to late when I realize it,” ujar Hazimi lantas berlalu. Johnny termangu-mangu sendirian.

AMIERA keluar dari kereta Perdana V6 itu bersama-sama Izham. Hatinya sudah tidak sabar lagi untuk bertemu dengan nenek Izham sementelah ibu bapa Izham telahpun dikenali.
            “ Assalamualaikum.. nek.. o..nenek,” panggil Izham kuat. Nek Jah keluar dari balik rumahnya.
            “ Walaikumussalam.. hoh..cucu aku kelik doh(hah, cucu aku dah balik),” ujar Nek Jah. Loghat Kelantannya pekat kedengaran.
            “ Nenek apa khabar? Soal Izham selepas menyalami neneknya diikuti Amiera.
            “ Aku gak gini lah. Maso sehat gak sehat. Kalu dok gak tebaghing soghe dalae bilik tu (aku ni macam ni lah. Masa sihat, sihar kalau tidak, terbaring sendirian dalam bilik),” ujar Nek Jah.
            “ Oh ya nek..ini bakal isteri saya. Miera,” ujar Izham. Nek Jah meneliti wajah Amiera.
            “ Huh panda cucu aku milih. Come lote oghenyo. Padae la kalu mung tok kenea ko budok hok mok mu cari pung (hurm, pandai cucu aku memilih. Cantik orangnya. Patutlah kamu tak berkenan dengan pilihan mak kamu pun),” ujar Nek Jah. Amiera yang tidak mengerti hanya tersenyum.
            “ Naiklah dulu. Tok molek kecek luar ghumoh (naiklah dulu. Tak elok bersembang di luar rumah),” ujar Nek Jah sambil meniti anak tangga masuk ke dalam rumahnya.
            “ Nenek gi buat air dulu deh,” ujar Nek Jah. Amiera menahan.
            “ Tak payahlah nek. Biar saya buat. Dapur dekat mana nek?” soal Amiera. Nek Jah tersenyum.
            “ Mu masuk sikit jah. Pahtu belok kanan. Situ dapur akunyo,” ujar Nek Jah.
            “ Oh baiklah nek. Nenek duduk lah berbual dengan Abang Izham dulu,” ujar Amiera lantas berlalu. Nek Jah menghampiri Izham yang sedari tadi hanya memerhati.
            “ Jughuh budok tu. Baik hok ni sake nah pade nga budok hok mok mu kenea tuh(Baik budak ni. Banyak sungguh bezanya berbanding dengan pilihan mak kamu),” ujar Nek Jah. Izham ketawa.
            “ Kenapa dengan Fazlina nek?” soal Izham sekadar mengusik.
            “ Uh.. baso budok tak dok baso. Kecek ngan aku po tak dok hormat sikit habuk. Doh la maso salam pung taknyo cium tangae aku. Tino lagu tu nak wak bini? Tak payoh la.. wak sakit palo( Uh, budak kurang ajar. Bercakap dengan aku macam tak hormat langsung. Masa bersalam pun tak diciumnya tangan aku ni. Perempuan macam tu hendak dibuat isteri? Tak payahlah. Buat memeningkan kepala),” ujar Nek Jah beremosi.
            “ Habis nek.. kalau saya tak jadi dengan Amiera macam mana?” soal Izham lagi.
            “ Tok jadi nga dio pung jangea la sapa jadi nga budok tuh. Nga oghe lain hok ado baso po nga Miera tu tak po lah(Kalu tak jadi dengan dia pun janganlah sampai kau nak dengan budak tu. Dengan orang lain yang berbudi bahasa macam Miera tu tak apalah),” jawab Nek Jah. Izham tersenyum. Nampaknya neneknya merestui.
            “ Tapi kalau jodoh saya dengan Fazlina macam mana?” usik Izham. Nek Jah menarik muka. 

AMIERA memerhatikan ayam-ayam Nek Jah yang riang berlari-lari. Hatinya terhibur dengan telatah ayam itu yang seakan-akan takut dengan dirinya.
            “ Miera,” panggil Nek Jah sambil melabuhkan duduknya di sisi Amiera.
            “ Oh ya nek,” ujar Amiera.
            “ Mu nok makae gapo hari ni?(Kamu nak makan apa hari ni?)” soal Nek Jah.
            “ Eh..tak payah susah la nek. Kita makan apa yang ada je. Saya tolong nenek masak ye,” ujar Amiera. Nek Jah tersenyum. Makin hatinya berkenan dengan sikap Amiera.
            “ Nati aku mitok Zihe igak ayae. Boleh wak gulai(Nanti aku mintak Zihe tangkap ayam. Boleh masak gulai),” ujar Nek Jah.
            “ Igak? Apa tu nek?” soal AMiera ingin tahu.
            “ Igak tu..igak tu..mace igak ayae ambik wak melih( Tangkap tu..macam tangkap ayam untuk disembelih),” ujar Nek Jah. Terkial-kial dia mahu menerangkan maksudnya yang sebenar.
            “ Oh..tangkap rupanya,” ujar Amiera sambil tertawa kecil.






No comments:

Post a Comment